نوشته های سید

پیام های کوتاه

چرا خمیازه می کشیم؟

پنجشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۲، ۰۹:۲۹ ق.ظ

http://tamamro.ir/wp-content/uploads/khamyaze.jpg

فرضیه های زیادی در مورد علت خمیازه وجود دارد، اما هنوز دانشمندان به اتفاق نظری در مورد آن دست نیافته اند. 

 یکی از معروفترین توضیحات در مورد خمیازه کمک آن به کشیدن مقدار قابل توجهی هوا و افزایش فشارخون، ضربان قلب، و میزان اکسیژن خون است. تغییرات فیزیکی فوق باعث بهبود عملکرد فرد و هوشیاری وی شده و در عین حال به وی کمک می کند تا در هنگام خستگی یا کسالت از خواب بیدار شود.

فرضیه های زیادی در مورد علت خمیازه وجود دارد، اما هنوز دانشمندان به اتفاق نظری در مورد آن دست نیافته اند. 

به گزارش گروه دانش و فناوری رجانیوز، یکی از معروفترین توضیحات در مورد خمیازه کمک آن به کشیدن مقدار قابل توجهی هوا و افزایش فشارخون، ضربان قلب، و میزان اکسیژن خون است. تغییرات فیزیکی فوق باعث بهبود عملکرد فرد و هوشیاری وی شده و در عین حال به وی کمک می کند تا در هنگام خستگی یا کسالت از خواب بیدار شود. 
 
اما، آزمایشات جدید نشان می دهند که خمیازه باعث این تغییرات نمی شود. 
 
بررسی منتشر شده در مجله ی نوروساینس در سال 2010، به شواهدی مبنی بر عدم وجود توضیحات فیزیولوژی محور در مورد خمیازه دست یافت، که نشاندهنده ی آن بود که خمیازه فعالیت مغز را در راستای حفظ هوشیاری فرد افزایش می دهد. 
 
در سالهای اخیر تصوراتی مبتنی بر فرضیه ی هیپرترمی طرفداران زیادی را پیدا کرده است، بر اساس این فرضیه خمیازه باعث کاهش دمای مغز می شود. محققان در سال 2007 دریافتند که نگهداشتن کیسه ی سرد یا ولرم روی پیشانی بر چگونگی خمیازه ی افراد در حین تماشای ویدئویی از خمیازه ی افراد دیگر تاثیر می گذارد. کیسه های سرد در مقایسه با کیسه های ولرم باعث کاهش خمیازه شدند. 
 
تحقیقات انجام شده بر روی موش ها حاکی از افزایش دمای مغز موش ها قبل از خمیازه بود. با توجه به آن به احتمال زیادی افراد زمانی خمیازه می کشند که هوا سرد است ( بنا به تحقیقات هوای سرد تاثیر خنکی را بر مغز افزایش می دهد.) 
 
برخی از دانشمندان تصور می کنند که خمیازه ی مسری به حس همدردی انسان ربط دارد. افراد در هنگام اخم یا خنده ی بقیه اخم می کنند یا می خندند- این در مورد خمیازه هم صدق می کند. 
 
تحقیقات نشان داده اند که افراد دارای حس همدردی بیشتر، نسبت به افراد دیگر با مشاهده ی افراد در حال خمیازه بیشتر خمیازه می کشند، و در بچه های مبتلا به اوتیسم خمیازه ی مسری دیده نمی شود. بنا به تحقیقات فوق هر چقدر رابطه ی عاطفی بین دو فرد بیشتر باشد احتمال خمیازه ی یکی به علت خمیازه ی طرف مقابل بیشتر است، چون حس همدردی قویتری بین آنها وجود دارد.
 

  • سید جواد رحیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی